ERASMUS+ PROJEKTO STAŽUOTĖ MALMĖJE

Įvyko pirmasis mūsų mokyklos pedagogų vizitas įgyvendinant Erasmus+1 pagrindinio veiksmo projekto „Ugdymo kokybės tobulinimas per Erasmus+ veiklas“ Nr. 2019-1-LT01-KA116-060190. Mokyklos administracijos darbuotojai – vyr. finansininkė Gražina Stanelienė, mokyklos bibliotekininkė I. Vilimienė ir profesijos mokytoja Dalia Šeinauskienė – 2019 m. lapkričio 24–30 dienomis buvo išvykę į projekto stažuotę Malmę (Švedija). Priimanti organizacija projekto dalyviams organizavo vizitus į profesinio mokymo įstaigas.

Projekto tikslas – susipažinti su Švedijos švietimo sistema, mokymo įstaigose taikomais mokymo metodais, mokymo programomis, vertinimo sistema, patobulinti profesines kompetencijas.

Darbo savaitė prasidėjo nuo susipažinimo su Švedijos švietimo sistema. Malmės miesto gyventojų sudėtį gerokai pakoregavo imigracija. Trečdalis šio miesto gyventojų yra gimę ne Švedijoje. Daugiausia Malmėje yra imigrantų iš Irako, Serbijos, Danijos ir Lenkijos. Atvykėlių skaičius itin išaugo pastaraisiais metais.

Pirmąją dieną lankėmės Landskronos Öresundo gimnazijoje. Ši aukštesnioji vidurinė mokykla priklauso savivaldybei. Tai tarptautinė mokykla, turinti visus išteklius, reikalingus tikrai geram išsilavinimui užtikrinti.

Švedijos švietimo sistema ne tik reikalauja, kad mokytojai dėmesį skirtų mokinių gerovei, bet ir pati juo yra apgaubusi jaunąją kartą. Baigę pagrindinę mokyklą, mokiniai renkasi labiau patinkančio profilio gimnazijas – gamtos, tiksliųjų ar socialinių (visuomenės) mokslų disciplinas. Šioje mokykloje mokiniai mokosi bendrojo ugdymo dalykus, o po to pasirinkę specialybę pereina mokytis į atitinkamus specialybių poskyrius. Gydymas, maitinimas mokyklos valgykloje jiems nekainuoja, knygas kiekvienas gauna nemokamai.

Nemažai mokamų dalykų yra integruoti. Pavyzdžiui, vieno mokytojo dalykas apima istoriją, socialinius mokslus, geografiją. Mūsų apsilankymo metu kaip tik tokia pamoka ir vyko. Pamokoje mokiniai rašė projektą apie tai kaip panaudoti Baltijos jūros vandens jėgą. Šį projektą rašys iki mokslo metų pabaigos, po to jį pristatys Malmės miesto visuomenei. Pamokose labai daug dėmesio skiriama gamtos apsaugai, sveikai mitybai.

Pamokoje taikomas diferencijavimo ir individualizavimo ugdymas. Dirbo dvi atskiros mokinių grupės. Mokiniai, kurie siekia toliau tęsti mokymą universitete gavo sudėtingesnę užduotį, o mokiniai, kurie pasirinko tik profesinį mokymą – kitą užduotį. Kadangi mokykloje mokosi daug imigrantų vaikų, didelis dėmesys skiriamas švedų ir anglų kalbų mokymui.

Mokykloje propaguojamas nuotolinis mokymas.

Švedijoje naudojama pasiekimų vertinimo sistema, kurioje numatyti penki teigiami įvertinimai, kur aukščiausias teigiamas įvertinimas – A, o žemiausias teigiamas įvertinimas – E. Vienoje klasėje mokosi 22-23 mokiniai. Mokykloje jie praleidžia 6-7 val. – vidutiniškai iki 15 val.

Tėvų susirinkimai mokykloje vyksta du kartus per metus, bet tėvai ir mokytojai tampriai bendradarbiauja, rašo vieni kitiems SMS žinutes, susiskambina, aptaria išskylusias problemas. Mokiniai gauna stipendijas, bet jos išmokomos tėvams.

Maistas mokyklos valgykloje patiekiamas švediško stalo principu – iš gausios pasiūlos galima pasirinkti ką nori ir kiek nori. Meniu dominuoja daržovės – įvairių rūšių šviežių daržovių salotos, troškintos daržovės, taip pat ryžiai ir kiti grūdai, kelių rūšių mėsos patiekalai, kelių rūšių sriubos.

Visi mokiniai čia gali valgyti pusryčius, pietus ir pavakarius, o tarp valgymų visada galima gauti jogurto ir vandens. Pavalgę, mokiniai ir mokyklos darbuotojai surūšiuoja į atitinkamas dėžutes indus, maisto atliekas, servetėles…

Antrą vizito dieną tęsėme ugdymo stebėjimą Öresundo gimnazijos kitame poskyryje, kur ruošiami būsime elektrotechnikos specialistai. Besimokydami mokiniai, susipažįsta su elektros ir energijos programos teorinėmis žiniomis ir praktiniais įgūdžiais, su nacionaliniais ir tarptautiniais standartais ir ypatingai su darbo sauga.

Baigę mokyklą įgyja elektriko, signalizacijos techniko, liftų techniko ir kt. kvalifikacijas. Mokosi pagal modulinę programą. Atliekant praktinius darbus, mokytojai pamokoje yra tik patarėjai, mokiniai daug dirba savarankiškai, jiems padeda stipresni mokiniai moderatoriai. Mokykloje įdiegta virtuali mokymosi sistema, elektroninis dienynas, panaši kaip mūsų Moodle sistema ir Tamo dienynas.

Mokykloje mokosi ir suaugę mokiniai, baigę gimnazijas. Mokslas tęsiasi 1 metus.

Mokykla bendradarbiauja su darbdaviais, mokiniai mokomąsias praktikas atlieka pagal mokymosi etapus pas darbdavius.

Baigus mokyklą, mokiniams suteikus pagrindines kvalifikacijas, jie gali tęsti mokymą universitete arba dirbti gamyboje.

Sekantis vizitas buvo į mokyklos poskyrį, kur ruošiami būsimi statybininkai. Stebėjome mokinių mokomąją praktiką. Mokykla siūlo aukštos kokybės statybos ir civilinės inžinerijos programą. Mokykloje laboratorijose yra įrengti modernūs įrenginiai. Mokiniams įrengtas poilsio kambarys, spintelės rūbams, dušo kabinos.

Įspūdinga buvo ir kultūrinė vizito dalis. Laisvalaikiu grožėjomės Malmės senamiesčiu, gėrėjomės šventiškai pasipuošusiu miestu, jo architektūriniais pastatais, aplankėme Šv. Povilo bažnyčią, miesto aikštę, Malmėje stovinčią pilį, kuri kadaise priklausė Danijos karaliui Kristijonui III. Pamatėme daug kur gerai žinomą dangoraižį – „Besisukantis torsas“. Šis milžinas laikomas miesto vizitine kortele ir stovi Western Harbour rajone. Pastatas yra pats aukščiausias gyvenamasis statinys Skandinavijos šalyse. Jis siekia net 83 metrų aukštį! Tik gaila, kad nepatekome į vidų, kadangi šis pastatas jau 2 metai kaip privatizuotas. Pavaikščiojome Malmės prieplaukoje. Pabuvojome prie jūros.

Vieną dieną skyrėme vizitui į Danijos sostinę Kopenhagą. Įspūdis neapsakomas. Plaukėme laivu Kopenhagos kanalu, susipažinome su miesto istorija, pastatais, pamatėme Undinėlės skulptūrą, pabuvojome Rotušės aikštėje, pavaikščiojome Stroget gatve didžiausia apsipirkinėjimo zona Kopenhagoje, laikoma ilgiausia prekybos ir pėsčiųjų gatve Europoje. Čia gausybė mažų ir didelių parduotuvių, kavinių, restoranų.

Paskutinį vizito vakarą susėdę aptarti to, ką pamatėme ir sužinojome, nusprendėme, kad Švedijoje dirbti motyvuotiems ir savo darbą mylintiems žmonėms yra puikios sąlygos. Mokyklų sėkmę nulemia tai, ar joje dirba laimingi mokytojai, galintys įkvėpti mokytis visus vaikus. Kiekvienai vizito dalyvei buvo įteiktas projekto sertifikatas.

Norėtume savo mokykloje įgyvendinti vieną idėją, tai mokomajame pastate įrengti kiekvienam mokiniui spintelę, kurioje galėtų saugoti savo asmeninius daiktus.

 „Šis projektas finansuojamas remiant Europos Komisijai. Šis kūrinys atspindi tik autoriaus požiūrį, todėl Komisija negali būti laikoma atsakinga už bet kokį jame pateikiamos informacijos naudojimą.”